Bokningsvillkor
Del 1: Allmänt. Tillämplighet av villkor
För en smidig process och en bra organiserad resa behöver du acceptera våra bokningsvillkor. Rese- och betalningsvillkoren reglerar det rättsliga förhållandet mellan dig och STEG Sweden AB Genom att boka med oss accepterar du de här villkoren. Steveperryman.se:s detaljer är:
STEG Sweden AB, som verkar under Steveperryman.se
Kungsgatan 19, 261 31 Landskrona, Sweden
Org no. 559028-9673
Telefon: 0771-444 800 (Mån-Fre, 09:00-12:00 & 13:00-17:00)
Email: [email protected]
Del 2: Avtal
2.1 Avtalet upprättas genom att resenären accepterar erbjudandet hos Steveperryman.se. Resenärens acceptens sker vanligtvis elektroniskt (via bokningsmodulen på hemsidan) men kan också ske skriftligt eller via telefon.
2.2 Se till att uppgifterna du lämnar till Steveperryman.se är helt korrekta när du accepterar erbjudandet. Steveperryman.se förlitar sig på att den här informationen är helt korrekt. Om en bokning behöver justeras i efterhand på grund av inkorrekt eller ofullständig information kommer alla relaterade kostnader att vara resenärens ansvar.
2.3 Efter att avtalet har upprättats kommer du att få en bekräftelse på avtalet via mejl. Du förväntas noggrant kontrollera bekräftelsen så att ingenting har blivit fel. Det innebär att du behöver kolla information som till exempel resedatum, hotell, flygdetaljer, eventet i sig och personlig information. Om informationen är inkorrekt behöver du kontakta Steveperryman.se inom 24 timmar som senast. Ändringar på flyg eller namn innebär ofta extra kostnader. Steveperryman.se ansvarar inte för några skador eller kostnader om det senare visat sig att informationen som angavs under bokningsprocessen var inkorrekt. Kostnader som tillkommer för förändringar på en befintlig bokning på grund av inkorrekt eller ofullständig information är resenärens ansvar.
2.4 Steveperryman.se ingår avtalet under förutsättningar att komponenterna i bokningen går att boka. Steveperryman.se förbehåller sig rätten att avboka bokningen upp till en arbetsdag efter att avtalet har upprättats, och i så fall kommer Steveperryman.se att återbetala alla kostnader till resenären inom 5 arbetsdagar.
2.5 Förändringar gällande transport eller andra kostnader eller avgifter (moms, flygplats- eller bränsletillägg) förs aldrig över på kunden hos Steveperryman.se. Summan som betalats för bokningen kommer därför aldrig att ändras efter att bokningen har gjorts.
2.5 All turistskatt måste betalas av resenären vid ankomst till hotellet. De här skatterna är inte inkluderade i bokningen och måste betalas direkt av resenären. Betalningen av turistskatten är helt och hållet resenärens ansvar och kan därför inte återbetalas eller krävas av Steveperryman.se.
2.7 Uppenbara fel och misstag (som tydligt är fel och misstag) i informationen som tillhandahålls av eller på uppdrag av Steveperryman.se och dess leverantörer, oavsett om det är på hemsidan eller i avtalet, binder inte Steveperryman.se. Steveperryman.se tar inget ansvar för detta. Steveperryman.se förbehåller sig också rätten att förlita sig på uppenbara fel i erbjudandena.
Del 3: Betalning
Den totala resekostnaden (eller summan som ska betalas) måste krediteras till Steveperryman.se och dess bankkonto vid angiven tidpunkt. Om du har bokat resan med en deposition kommer vi att skicka en påminnelse till dig om den återstående summan som måste betalas sex veckor före avresa. Endast efter att du inte har besvarat den tredje påminnelsen kommer betaliningsdeadline att anses vara slutgiltig. Om betalning inte görs i tid (alltså efter den tredje påminnelsen och fyra veckor före avresa) kommer du att få en betalningsanmärkning och eventuella räntor och kostnader som Steveperryman.se har på grund av det (till exempel betalningar till leverantörer och annat) kommer helt och hållet att vara resenärens ansvar och resan kommer att ställas in.
Del 4: Ändringar
4.1 Steveperryman.se ansvarar inte för, oavsett anledning, en resenärs oförmåga att delta i resan och/eller att delta i det bokade eventet, och är inte ansvarig för eventuella skador som uppstår som följd av detta. Steveperryman.se kommer alltid att säkerställa ett lämpligt reseschema där ett besök på evenemanget är möjligt. Steveperryman.se ser till så att de olika resekomponenterna passar och är koordinerat med evenemanget. Det är dock resenärens eget ansvar att närvara vid evenemanget i tid.
4.2 Vid händelse att omständigheter utom din kontroll förhindrar dig att följa med på resan eller att besöka ett evenemang, så som flygförseningar eller inställda flyg, oförutsedd flytt av evenemang, eller ändringar vad gäller tid för evenemanget, då är vi förpliktigade att hjälpa dig efter bästa förmåga, vilket kan skilja beroende på vad för typ av bokning och/eller problem som uppstått. Det är viktigt att notera att det finns betydande skillnader gällande vårt ansvar och i protokoll för hur vi hanterar en skada kopplat till huruvida komponenterna är bokade med oss eller individuellt. Detta gäller situationer där resans första dag redan är inledd, för att förtydliga.
4.2a Komponenter bokade med oss: om du har bokat olika resekomponenter med oss, så som flyg, hotell eller biljetter till evenemang, kommer vi att arbeta nära för att hjälpa dig att hitta lösningar för att minimera störningsmoment på din resa och resplan. Men vi är inte ansvariga för de extra kostnader som kan tillkomma på grund av detta.
4.2b Komponenter som inte är bokade med oss: för komponenter på din resa som du har bokat på annat håll, så som flyg bokade genom annan leverantör, kan vi inte ta ansvar för problem som uppstår på grund av dessa. Det betyder att om, till exempel, din individuellt bokade resa får förseningar eller avbokas, som resulterar i att du missar ditt evenemang, kan vi inte ta ansvar för det.
4.2c Om ditt evenemang skjuts upp till en tid efter din resa är genomförd kommer vi bara att boka om de resekomponenter som du bokade med oss, så att du kan besöka evenemanget. För att undvika besvikelse erbjuder vi ett rejält servicepaket under din bokningsprocess. Med din bokning kommer du få vårt “All in one”-servicepaket. Du kommer också ha möjlighet att uppgradera till ”Premium plus” vilket är särskilt nyttigt att ha om dina resedatum inte är särskilt flexibla. För mer detaljer, se del 10 i våra bokningsvillkor.
Resan bör endast justeras om en väsentlig förändring av matchtiden sker, en ändring som inte passar ditt nuvarande reseschema. Steveperryman.se tillämpar minst 2 timmar mellan den schemalagda ankomsttiden och evenemangets start. Steveperryman.se kommer bara att justera flyget och/eller hotellet som är nödvändigt på grund av ändrad matchtid.
4.3 Steveperryman.se har rätt att göra rejäl förändring till avtalet på grund av omständigheter som kommuniceras till dig utan dröjsmål. Steveperryman.se kan också ändra avtalet på grund av speciella omständigheter, även om det innebär att du skulle drabbas av små nackdelar som resultat. Det kan innebära mindre ändringar i flyg eller annat.
4.4 Steveperryman.se reserverar sig rätten att göra ändringar i din bokade resa för att säkerställa att du inte kommer att bo på ett överbokat hotell eller att du missar ditt evenemang på grund av ändrade flygtider eller tid för evenemanget. Generellt sätt kan följande ändringar ske:
- Hotell: I sällsynta fall kan ditt hotel vara fullbokat. Om så är fallet kommer vi att arbeta för att hitta ett alternativ, där vi alltid strävar efter att hitta ett likvärdigt hotell. Du kommer alltid att bli meddelad av oss om sådana förändringar före avresa. Dessa är ej förhandlingsbara.
- Flyg: Flygändringar kan göras utom vår kontroll. Om flygtid ändras med inte mer än 5 timmar jämfört med hur det var när du bokade måste du acceptera ändringen oavsett om det innebär att du inte kommer att ankomma till ditt evenemang i tid. Om avgångstiden är mer än 5 timmar tidigare eller senare än du först bokade kommer vi att försöka hitta ett alternativ åt dig.
- Biljetter till evenemang: Vi kan erbjuda uppgradering på dina evenemangsbiljetter. Ibland är en uppgradering det enda alternativet. Om så är fallet måste du acceptera uppgraderingen, men vi kommer att informera dig innan ditt evenemang äger rum.
Del 5: Byten
5.1 Om du inte har möjlighet att närvara på resan kan någon annan ersätta enligt villkoren i paragraferna 2 och 3.
5.2 Villkoren för byten är följande:
a) Ersättaren möter alla villkor som har med resan och evenemanget att göra.
b) Önskemålet skickas in inte senare än 10 dagar före avresa, eller tidigt nog för att nödvändiga åtgärder och formaliteter för ett sådant byte ska hinna genomföras.
c) Steveperryman.se och dess leverantörers villkor hindrar inte byten.
d) Alla kostnader som har med byten att göra måste betalas i tid och på korrekt sätt genom dig eller din ersättare på resan.
5.3 Resenären kan utse en ersättare upp till 10 dagar före resans start, om där inte är exceptionella anledningar som förhindrar detta. En administrationskostnad på 575 kronor per person kommer att läggas på för att kunna genomföra bytet. Om ytterligare kostnader tillkommer från våra leverantörer som en följd av bytet kommer även dessa att hamna på resenären. Om så är fallet är den ursprunglige resenären tillsammans med ersättaren ansvariga för att se till så att de avgifterna betalas. Resenären är skyldig att fylla i fullt namn, nationalitet och födelsedatum på ersättaren. Beroende på klubb, evenemang, flygbolag eller hotel kan namnändring ibland vara otillgängligt. Därför kommer detta först att kollas med klubb, evenemang, flygbolag, hotell och leverantörer innan beslut fattas. Om namnändring inte är möjligt måste en ny biljett köpas, beroende på tillgänglighet. Det här kommer att kommuniceras till bokaren.
Kontakta oss så berättar vi mer om kostnaderna.
Del 6: Resedokument
6.1 Steveperryman.se kommer att förse dig med de nödvändiga resedokumenten, inkluderat (om möjligt) din hotellbokning, flygdetaljer och information om ditt evenemang, inte senare än 7 dagar efter att du genomfört betalningen i sin fullo. Evenemangsbiljetter kommer att skickas till dig senast 24 timmar före evenemanget startar. När det är fotbollsbiljetter är de alltid på hemmalagets läktare. Vänligen kom ihåg detta då det inte är tillåtet att använda bortalagets matchkläder eller dylikt under matchen. Om resedokumenten inte är hos dig 7 dagar efter att du har genomfört den sista betalningen bör du kontakta [email protected].
6.2 Du är skyldig att noggrant kolla igenom resedokumenten som du fått av Steveperryman.se för att se så att där inte är något fel. Om resedokumenten är felaktiga måste du kontakta oss omedelbart. Steveperryman.se är inte ansvarigt för någon skada eller kostnader om det senare kommer fram att resedokumenten är felaktiga. Kostnader som har med justering av resedokumenten att göra på grund av inkorrekt eller ofullständig information är resenärens ansvar.
6.3 Du är ansvarig för att ha korrekt och uppdaterade gränsdokument och resedokument som till exempel pass/ID-kort, visum och hälsorelaterade dokument. Du måste skaffa dig den här informationen på egen hand från rätt myndighet. Steveperryman.se är inte ansvarigt för kostnader eller skada som kommer för att du inte har korrekta dokument. Vi har inget ansvar om du eller någon i ditt resesällskap reser utan korrekt pass och visum eller utan de nödvändiga vaccinationerna.
6.4 Steveperryman.se rekommenderar starkt att du tar ut en full reseförsäkring med en extern leverantör.
Del 7: Ansvar och Force Majeure
7.1 Steveperryman.se åtar sig att verkställa avtalet i enlighet med de förväntningar som du rimligen kan ha baserat på avtalet. Du måste följa alla instruktioner, anvisningar och allmänna villkor (eller bokningsvillkor) från Steveperryman.se och de tredje parter och leverantörer som vi anlitar.
7.2 Steveperryman.se tar inget ansvar för eventuella skadeanspråk av något slag om:
A) Bristen inte kan hänföras till den eller till den person vars hjälp den anlitar vid genomförandet av avtalet eftersom:
- Bristen beror på dig själv, eller
- Bristen kunde inte förutses eller åtgärdas och kan hänföras till en tredje part som inte är involverad i tillhandahållandet av de tjänster som ingår i resan, eller
- Bristen beror på force majeure, onormala och oförutsebara omständigheter som är beroende av den part som åberopar dem och vars konsekvenser trots alla försiktighetsåtgärder inte hade kunnat undvikas;
B) Du har kunnat ersätta skadan enligt en försäkringspolicy, som till exempel rese- och/eller avbokningsförsäkring och/eller sjukförsäkring, eller om du redan har fått ersättning på annat sätt;
C) Och i den mån ett fördrag eller lag utesluter eller begränsar ansvar.
7.3 Utan att det påverkar bestämmelserna i föregående stycken i den här delen, är Steveperryman.se och dess ansvar för andra skador än de som orsakats av dödsfall eller skada och förlust av njutning av resan begränsat till högst tre gånger resesumman. Steveperryman.se och des ansvar för förlust av njutning och/eller smärta och lidande är begränsat till högst en gång resesumman.
7.4 Vid flygförseningar som du vill (och kan) begära kompensation för bör du kontakta flygbolaget direkt. Du kan kontakta flygbolaget via deras webbformulär. Ange att det var en försening och kom ihåg att inkludera datum, flightnummer och flygplats. Ange även ersättningsbelopp och andra skador samt vilket konto ersättningen ska sättas in på. Kom ihåg att inkludera bevis. Flygbolaget måste betala ersättningen inom rimlig tid.
Del 7.5: Förlorat eller skadat bagage
Om ett incheckat bagage försvinner, ankommer sent eller är skadat under flyget, är flygbolaget ansvarigt. Skadan får inte vara i form av något självförvållat, till exempel att solkräm läckt ut i bagaget. Flygbolagets ansvar gäller enbart incheckat baggage. Passageraren ansvarar för bagage som resenären själv tar med på flyget. Flygbolaget kan bara vara ansvarig om de själva gör ett fel. Det är viktigt att rapportera skador på bagaget till flygbolaget så fort som möjligt, helst direkt skadan upptäcks för att säkra en snabb lösning på problemet. De flesta flygbolag har specifika tidsbegränsningar för att rapportera skadat bagage, oftast inom ett antal dagar efter flyget. Det är viktigt att kolla flybolagets policy när det gäller bagage för att möta deras krav.
Om bagaget försvinner eller blir stulet på hotellet är det viktigt att direkt skriva en rapport till hotellet och lämna till receptionen, samt att informera lokalpolisen. Notera: vi är inte ansvariga för förlusten av eller skadan på bagage på ditt hotell. Du kan kontakta ditt försäkringsbolag för hantering av skadan.
Del 8: Klagomål
8.1 Steveperryman.se siktar på att se till så att du har en så smidig reseupplevese som möjligt. Men problem kan uppstå. Om du har klagomål eller upplever några andra problem någon gång under resan måste du rapportera dessa direkt till Steveperryman.se, via vårt nödnummer och sedan bekräfta det du säger i ett mejl till oss. Det säkerställer att vi kan addressera problemet direkt om möjligt.
8.2 Klagomål som inte har rapporterats omedelbart (påvisbart) i enlighet med del 8.1 under resan kommer inte att beaktas vid återkomst. Om du har rapporterat ett klagomål under resan och det inte har lösts på ett tillfredande sätt måste du skicka ett mejl till [email protected] inom 30 dagar efter din hemresa. Misslyckas du med att göra det kommer det resultera i att ditt klagomål inte längre hanteras och dina rättigheter kommer att förverkas. Om du har fyllt i ett klagomål i tid kommer Steveperryman.se att svara på klagomålet inom 10 arbetsdagar via e-post eller brev.
Del 9: Tvister
Svensk lag gäller kring alla tvister mellan dig och Steveperryman.se . Tvister måste uteslutande föras till svensk domstol. Om du inte bor i Nederländerna kan du också väcka en tvist vid en utländsk domstol. Eventuell anspråksrätt förfaller ett år efter att din resa tagit slut eller, om din resa inte ägde rum, ett år efter att resan skulle ha startat.
Del 10: Service
Del 10.1
När du har bokat kommer du att ta emot vårt ”All In One”-servicepaket. Dessutom kan du välja vårt Premium Plus-paket till en extra kostnad, vilket vi rekommenderar om dina resedatum inte är flexibla, detta eftersom matchdatum kan ändras.
All In One:
- Platsgaranti
- Garanterat skyddad av SGR
- Personlig och direkt service dygnet runt
Om ett evenemang flyttas kommer vi att säkerställa att din reseplan justeras så att du kan delta på evenemanget. Det här är vad vi erbjuder:
- Justering av resedatum: Vi kommer att justera dina resedatum utan extra kostnad. Vi kommer endast att ändra flyget (utresa eller hemresa) eller hotell för att passa den nya tiden för ditt evenemang.
- Täckning av kostnader: Ändringskostnader kommer att täckas av oss, så att du inte får extra kostnader.
- Ombokning av flyg: Om du har bokat flyg med oss och det behöver ändras för att du ska kunna närvara på ditt bokade evenemang, då täcker vi ombokningskostnaden.
- Hotell: Om du har bokat hotell med oss och du behöver en extra natt då evenemanget har flyttats så kommer vi att täcka den extra natten. Om evenemanget flyttas till en ny vecka så justerar vi ditt flyg och din hotellbokning så att det passar evenemanget.
- Evenemangsbiljetter: Biljetter förblir giltiga till det ursprungligt bokade evenemanget. Om evenemanget flyttas förblir biljetten giltig till det nya datumet. Vänligen notera att de här biljetterna ej är återbetalningsbara. Möjlighet finns till namnändringar beroende på regler hos klubbarna.
- Hotelländring: Om du föredrar att förkorta din vistelse på hotellet hjälper vi dig med det. Men ingen återbetalning kommer att ske för den natt/nätter du väljer bort.
- Återbetalningsbegränsning: Vänligen notera att kontantåterbetalning eller kuponger inte är tillgängliga.
- Matchbytespolicy: Det är inte möjligt att byta till en annan match utan extra kostnad.
Premium Plus servicepaket:
- Platsgaranti
- Garanterat skyddad av SGR
- Personlig och direkt service dygnet runt
Om ett evenemang flyttas kommer vi att säkerställa att din reseplan justeras så att du kan delta på evenemanget. Det här är vad vi erbjuder:
- Justering av resedatum: Vi kommer att justera dina resedatum utan extra kostnad. Vi kommer endast att ändra flyget (utresa eller hemresa) eller hotell för att passa den nya tiden för ditt evenemang.
- Täckning av kostnader: Ändringskostnader kommer att täckas av oss, så att du inte får extra kostnader.
- Ombokning av flyg: Om du har bokat flyg med oss och det behöver ändras för att du ska kunna närvara på ditt bokade evenemang, då täcker vi ombokningskostnaden.
- Hotell: Om du har bokat hotell med oss och du behöver en extra natt då evenemanget har flyttats så kommer vi att täcka den extra natten. Om evenemanget flyttas till en ny vecka så justerar vi ditt flyg och din hotellbokning så att det passar evenemanget.
- Evenemangsbiljetter: Biljetter förblir giltiga till det ursprungligt bokade evenemanget. Om evenemanget flyttas förblir biljetten giltig till det nya datumet. Vänligen notera att de här biljetterna ej är återbetalningsbara. Möjlighet finns till namnändringar beroende på regler hos klubbarna.
- Hotelländring: Om du föredrar att förkorta din vistelse på hotellet hjälper vi dig med det. Men ingen återbetalning kommer att ske för den natt/nätter du väljer bort.
- Möjlighet till voucher: Om det nya matchdatumet inte passar dig kommer du att få en full återbetalning i form av en voucher. Vouchern tillåter dig att boka en ny fotbollsresa och den är tillgänglig i ett år.
- Återbetalningsbegränsning:: Vänligen notera att kontantåterbetalning ej är tillgängligt.
- Matchbytespolicy: Det är inte möjligt att byta till en annan match utan extra kostnad.
Del 10.2: Endast biljetter
Biljetter gäller för det ursprungligt bokade evenemanget. Om evenemanget flyttas kommer biljetterna att förbli giltiga för det nya datumet. Vänligen notera att de här biljetterna ej är möjliga att ändra och att de inte är återbetalningsbara. Möjligheten till namnbyten beror på klubbarnas villkor.
Del 11: Avbokning av resa
Det är möjligt att avboka din resa. För att göra så kan du skicka in en önskan om avbokning via e-post till [email protected] och kom ihåg att skriva med ditt bokningsnummer. Vi kommer då att avboka resan åt dig. Men kom ihåg att vissa delar av din resa kanske inte kommer att återbetalas, varken helt eller delvis. Återbetalning kommer att ske i form av en voucher som du kan använda för att boka en ny resa med oss inom ett år efter att voucher utfärdades. Om du föredrar att få tillbaka pengarna kommer en administrationskostnad på 10 procent av bokningskostnaden att läggas på. Om du har en reseförsäkring kan du kontakta ditt bolag för att för att ansöka om de kostnader som vi inte kan återbetala.
Del 12: Fel i personlig information
Ditt namn, titel, födelsedatum och nationalitet måste fyllas i enligt ditt pass eller ID-kort. Förkortningar, smeknamn eller initialer tillåts inte. Ditt förnamn och efternamn måste anges i sin helhet som det står i ditt pass eller ID-kort. Om du skriver fel, vänligen kontakta oss så fort som möjligt för att rätta den här informationen. Vi kommer då att kontakta flygbolaget, hotellet och leverantören av evenemangsbiljetter för att ändra dina uppgifter. Kostnader som tillkommer för fel som gjorts av resenären är resenärens ansvar. Vi utfärdar också en administrationskostnad på 350 kronor.
Del 13: Rabattkoder/presentkort/vouchers
Rabattkoder, presentkort och vouchers kan lösas in i fältet som heter ”rabattkod” i slutet av bokningsprocessen. Vänligen notera att endast en kod kan användas per bokning och att det därför inte är möjligt att använda flera koder för en och samma bokning. Dessutom är presentkortet giltigt i två år och det kan ej förlängas.
Del 14: FC Barcelona Stadium
I händelse av att en match flyttas till en annan plats inom samma stad, förblir din biljett giltig för inträde till den nya arenan. Återbetalningar eller utbyten kommer inte att tillhandahållas. Genom att köpa en biljett samtycker du till att delta i matchen på den angivna arenan, oavsett om det är Estadio Olimpico eller det nya Camp Nou när det är klart.